Побачити колекцію залізничних ліхтарів, інвентар, одяг провідників, дізнатися про життя та смерть одесита Мішки Япончика можна у музеї-вагоні, який розташований у місті Помічна Добровеличківського району.
Він єдиний у Кіровоградській області та один із п’яти в Україні. Екскурсії там безкоштовні.
Ініціатор створення музею – Микола Антошин:
«Коли я потрапив у Помічну в 2003 році, то одразу виникла ідея створення музею історії цього міста. І коли шукали приміщення, раптом мені запропонували: у Знам’янці мав порізатися на брухт вагон. Я поїхав у Знам’янку подивився, зупинив цей процес ліквідації вагона, перетягнули його сюди зі швидкістю 25 кілометрів на годину, встановили, вирішили відремонтувати і зробити саме в ньому музей«.
За чотири роки до вагону-музею приєднали локомотив, який виготовили в Угорщині 63 роки тому.
«В один із днів притягують нам локомотив: ми подивилися, вирішили його пофарбувати, встановити тут і таким чином в нас з’явився музейний комплекс», – розказує Микола Антошин.
У музеї є чотири купе, в них представлені 300 експонатів.
«Один із перших експонатів – це такий домкрат, який для вагонників служив. Потім суфляжна лопата, яка слугувала для виправки колії, коли під шпалу треба було підсипати щебінь і вирівняти по рівню 1941 року», – показав Микола Антошин.
В історії міста зафіксовані імена Нестора Махна та Галини Кузьменко, розказує засновник музею:
«Галина Кузьменко тут, на залізничних коліях розстріляла особисто 26 червоноармійців, які були пов’язані зі смертю її батька, якого розстріляли у Піщаному Броді. Мішка-Япончик (Мойша-Яков Вольфович Вінницький), який тут сів на локомотив, покинув червоний фронт і хотів добратися до Одеси. Доїхав до Вознесенська, у Вознесенську червоноармійці його зупинили і розстріляли. Його могила у Вознесенську».
У штабному вагоні, який слугував керівництву, представлені патефон, фотоапарат, дзеркало та інші побутові речі того часу.
Музей працює щодня. Відвідувач вагону-музею Микола Коноваленко цікавиться історією:
«Подобається те, що не забувають наших попередників, що поважають історію і сам стараюся трішки цікавитися».
Микола Антошин, каже, хоче зібрати у вагоні-музеї речі та цікаві факти про залізницю з різних областей України.
Джерело: З перших уст